۱۷ بهمن ۱۳۸۹ ه‍.ش.

هیولای دلفریب BMW ! + عکس

کمپانی معظم « بی ام دبیلو» ( BMW) اگر چه بیشتر با ماشین های معروفش شناخته می شود اما در ساخت موتور سیکلت و موتورهای مسابقه هم دستی بر آتش دارد.
موتور سیکلت‌های شش سیلندر همیشه جذبه خاصی داشته‌اند. قدرت و گشتاور مناسب در کنار عملکرد نرم و روان، تجربه‌ای لذت بخش از سواری و رانندگی را به همراه دارد. علاوه بر اینها، پیشرانه‌های شش سیلندر، به نسبت کم‌مصرف هم هستند.

http://www.seemorgh.com/DesktopModules/iContent2/Files/91942.jpg

 

شرکت باواریایی ب‌ام‌و بیش از هفت دهه در ساخت پیشرانه‌های شش سیلندر تجربه دارد. از آنجا که پیشرانه‌های شش سیلندر خطی در موتورسیکلت باعث افزایش طول و بروز مشکلاتی می‌شود، تا کنون به غیر از چند مورد خاص، به مجموعه موتورسیکلت‌های تولیدی و حتی مسابقه‌ای راه نیافته است. موتورهای شش سیلندر خطی، معمولا یا طویل هستند یا عریض که در هر صورت مشکلاتی را مثل تعویض نه چندان خوب دنده، تقسیم نامناسب وزن و همین‌طور مرکز ثقل به همراه دارد. یکی از اصلی‌ترین مشکلات، وزن بالای آنهاست که مزیت قدرت بیشتر نسبت به پیشرانه‌های چهارسیلندر را پوشانده است.

 

 

 

 

ب‌ام‌و Concept 6 نقاط ضعف پیشرانه‌های شش سیلندر را برطرف کرده است . این موتور سیکلت پیشرانه شش سیلندری‌ای دارد که با پیشرفته‌ترین تکنولوژی روز ساخته شده و نه تنها کلاس خاصی دارد بلکه استانداردهای جدیدی را در دینامیک رانندگی تعریف کرده است.


بسیار کوچک و دینامیک

یکی از دلایل اصلی معروفیت ب‌ام‌و Concept6Motorrad دستیابی به تکنولوژی ساخت پیشرانه شش سیلندر خطی کوچک بوده‌است. این موتور تقریبا 100 میلی‌متر یا چهار اینچ باریک‌تر از موتورهای شش سیلندر خطی تولیدی است و فقط اندکی پهن‌تر از پیشرانه‌های چهار سیلندر خطی است که با تکنولوژی فعلی ساخته می‌شوند.
کاهش در عرض موتور، از طریق تغییر شکل قطر داخلی سیلندر از دایره به شکلی که اندکی به چندضلعی شباهت دارد، به‌دست آمده ‌است. ضریب کورس بلند و فاصله بسیارکم بین سیلندرها نیز در کاهش عرض پیشرانه تأثیرگذار بوده‌اند. همچنین سیستم‌های الکتریکی به پشت میل‌لنگ منتقل شده‌اند تا فضای بالای سیستم انتقال قدرت را خالی کنند.
استفاده از مواد سبک وزن در بخش‌های مختلف موتور از جمله میل بادامک و میله‌های متصل‌کننده، باعث‌شده تا وزن پیشرانه در سطح پایینی نگه داشته‌شود. متعادل‌سازی مناسب وزن پیشرانه، نیاز به میله تعادل و اجزایی از این قبیل را حذف کرده که خود باعث کاهش وزن پیشرانه شده‌است. آرایش پیشرانه خطی ب‌ام‌و Concept 6 مشابه به پیشرانه‌های خطی چهار سیلندر در سری مدل‌های K1300 است که با زاویه 55 درجه به سمت جلو مایل شده‌اند.
این امر باعث کاهش مرکز ثقل و همچنین افزایش تعادل وزن شده‌است. این پیشرانه زاویه‌دار، امکان نصب مینوفیلد ورودی را دقیقا بالای پیشرانه فراهم کرده و همچنین به طراحان امکان طراحی بدنه‌ای آیرودینامیک را داده است.  این مورتو شش سیلندر خطی، مخزن روغن‌کاری خشک دارد که نه تنها در شرایط مختلف بیشتر قابل اعتماد است بلکه باعث می‌شود تا محفظه میل لنگ به‌صورت تخت و در ارتفاع پایین‌تری قرار گیرد که در مجموع باعث قرارگیری پیشرانه در ارتفاع پایین‌تر و کاهش مرکز ثقل شده‌ است. مخزن روغن موتور در انتهای بلوک پیشرانه است که باعث کوچک شدن حجم پیشرانه و همچنین کاهش وزن می‌شود.

http://www.hamshahrimags.com/Images/News/Larg_Pic/13-9-1389/IMAGE634270945578252500.jpg

برتری در عملکرد و هندلینگ
ب‌ام‌و Concept 6 تنها در موتور منحصربه‌فردش از دیگران متمایز نمی‌شود بلکه استانداردهای جدیدی را در نحوه انتقال قدرت، عملکرد و هندلینگ تعریف کرده‌است. قدرت خروجی موتور شش سیلندر 6/1 لیتری Concept 6 تقریبا با قدرت موتورهای اتومبیل‌های چهار سیلندر خطی 3/1 لیتری ب‌ام‌و برابری می‌کند اما گشتاور آن حتی در مقایسه با موتورهای حجیم‌تر و بزرگ‌تر هم برتری دارد. 130 نیوتن متر (9شش پوند فوت) گشتاور از دورموتور 2هزار در دسترس است، درحالی‌که موتور تا 9 هزار دور در دقیقه هم می‌تواند دور بگیرد.

کم مصرف و دوستدار محیط زیست
پیشرانه شش سیلندر خطی Concept 6 نه‌تنها در زمینه قدرت و تکنولوژی بلکه در زمینه مصرف سوخت و اقتصادی بودن، نسبت به پیشرانه‌های دیگر برتری دارد. این پیشرانه با توجه به استفاده از مبدل کاتالیزوری، دارای مصرف سوخت کمتر از پیشرانه‌های چهار سیلندر خطی مشابه است. سود جستن از تکنولوژی E-gas باعث کاهش مضاعف مصرف سوخت و افزایش دینامیک رانندگی در شرایط و حالت‌های مختلف رانندگی شده است.

دسته‌بندی شده در: دیگر بخش های داغ, عکس های دیدنی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

مطالب قبلي